Lääkevarmennusjärjestelmän yhteyshäiriö - Miten tulee toimia?

Lääkevarmennusjärjestelmässä syntyvien hälytysten ja virheilmoitusten syy on aina selvitettävä.

Apteekin/sairaala-apteekin/lääkekeskuksen/lääketukkukaupan IT-järjestelmän ja lääkevarmennusjärjestelmän välillä saattaa esiintyä yhteysvirheitä tai -katkoja, jotka voivat häiritä tai estää järjestelmien välisen tiedonvaihdon. Yhteysvirhe tai -katko saattaa ilmetä käyttäjän oman IT-järjestelmän antamina virheilmoituksina.

Jos käyttäjän oma IT-järjestelmä ei saa yhteyttä lääkevarmennusjärjestelmään, se puskuroi käyttäjän tekemät toiminnot ja lähettää ne eteenpäin heti, kun yhteys lääkevarmennusjärjestelmään on palautunut. Lääkepakkaus voidaan siis kirjata toimitetuksi myös yhteyskatkon aikana. Käyttäjän järjestelmä huolehtii, että lääkepakkauksen tiedot siirtyvät eteenpäin heti, kun lääkevarmennusjärjestelmän tekninen häiriö on ohi.

Nämä häiriötilanteet ovat yleensä lyhytkestoisia eikä samaa pakkausta tule yrittää kirjata toimitetuksi useaan kertaan häiriötilanteen aikana.

Maaliskuussa lääkevarmennusjärjestelmän tuotannossa tuli vastaan huomattava poikkeama, jossa varmennustoimintojen puskurointi oli jatkunut toimipisteessä yli 2 viikkoa. Tänä aikana tuhansia eri lääkepakkauksia oli yritetty kirjata toimitetuksi useita kertoja, niin että kun puskuri vihdoin lähetti käyttäjän IT-järjestelmään talteen jääneet varmennustoiminnot eteenpäin, aiheutui näistä ylimääräisistä varmennustoiminnoista tuhansia (~20 000 kpl) turhia hälytyksiä vajaan puolen tunnin sisällä (vertailun vuoksi: lääkevarmennusjärjestelmässä syntyi koko viime vuoden aikana 23 255 hälytystä ja tämä luku sisältää kaikkien käyttäjien aiheuttamat hälytykset). Hälytysten lisäksi toimipisteestä tuli samalla aikavälillä yhteensä 20 318 virheilmoitusta eli hälytysten ja virheilmoitusten yhteismäärä oli 40 372.

Kaikkiin normaalista poikkeaviin tilanteisiin ja virheilmoituksiin tulee reagoida viivytyksettä ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet tilanteen korjaamiseksi ja juurisyyn selvittämiseksi.

FiMVOn kanssa sopimuksen allekirjoittanut käyttäjäyritys (apteekki, lääketukkukauppa, lääkekeskus, hyvinvointialue) on yksinomaan vastuussa kaikista lääkevarmennusjärjestelmän liittymän kautta tehdyistä toiminnoista ja niiden virheettömyydestä sekä paikkansapitävyydestä. Tämä on edellytys sille, että käyttäjäyritys voi pysyä kytkeytyneenä lääkevarmennusjärjestelmään.

Sopimuksen allekirjoittanut käyttäjäyritys on myös vastuussa kaikista omien IT-palveluntarjoajiensa toimista lääkevarmennusjärjestelmän rajapinnan osalta.

Merkittävistä virhetilanteista ja laiminlyönneistä informoimme tarvittaessa Fimeaa.

Käyttäjän IT-järjestelmän virhetilanteissa tulee aina ensisijaisesti kääntyä oman järjestelmätoimittajan tukipalvelun puoleen. Lisäksi kaikki oman IT-järjestelmän kehitystoiveet on hyvä nostaa esiin järjestelmätoimittajan kanssa.

Lääkevarmennusjärjestelmän ongelmatilanteissa autamme mielellämme, lähetäthän meille viestiä osoitteeseen nmvs@fimvo.fi.  

 

Tilaa FiMVOn uutiskirje

Saat meiltä uutisia, ohjeita ja kutsuja koulutustilaisuuksiin uutiskirjeessämme, jonka lähetämme noin neljä kertaa vuodessa. Teethän uutiskirjeen tilauksen täältä viimeistään nyt (tilaussivulla valitse "Suomenkielinen uutiskirje lääkevarmennusjärjestelmän käyttäjille").